top of page
novatore

Justis en RET ronden succesvolle pilot af met digitaal ID voor boa’s

De RET heeft gedurende een half jaar met succes een digitaal ID beproefd in de praktijk. Hiermee konden boa’s zich digitaal legitimeren in plaats van met een fysieke pas.

Dit digitaal ID heeft grote gelijkenis met de traditionele pas maar biedt veel meer functies, is flexibeler en tegelijk veiliger in het gebruik. Deze oplossing is daarvoor in nauwe samenwerking met Justis ontwikkeld door Credenco, een succesvolle samenwerking tussen de 3 partijen Sphereon, Plamo en Novatore, waarbij consultancy, project management en techniek samen komen.

Veilige en eenvoudig te gebruiken app

Een digitale identificatiemogelijkheid voor boa’s voorkomt veel handelingen en administratieve rompslomp, zoals tot nu toe het geval is bij het verstrekken, intrekken en verlengen van fysieke passen. Boa’s hebben zelf ook liever een digitaal ID waarop ze hun naam kunnen afschermen dan een pas waarop hun persoonsgegevens altijd zichtbaar zijn.


Het digitaal ID werkt via een app op het mobiele apparaat van de boa. Als extra controle kan een reiziger het ID verifiëren door een unieke, tijdelijk geldige QR-code te scannen met zijn eigen mobiele telefoon. Deze code leidt naar een verificatiepagina van de overheid, waar de reiziger kan zien dat het om een geldig ID-bewijs gaat.

Justis kan zodoende een privacybeschermende, fraude-resistente en verifieerbare digitale identificatiemogelijkheid bieden. Om dit te beproeven is in samenwerking met de RET en twintig van hun boa’s een half jaar lang een proef uitgevoerd. Deze is onlangs afgerond en met een positieve evaluatie afgesloten.


Blauwdruk voor meer toepassingen

In een gezamenlijk interview met Justis en de RET gaf Stef van Wunnik namens Credenco uitleg over het idee en de gehanteerde aanpak: “Natuurlijk wilden we op de eerste plaats een oplossing bieden waarmee boa’s zich veilig en eenvoudig kunnen legitimeren en die het beheren van een boa-ID vergemakkelijkt. Maar we vonden het ook belangrijk een concept te ontwikkelen dat in de toekomst een blauwdruk kan zijn voor andere toepassingen in het publieke domein, van de gemeentelijke afvalpas tot de Verklaring omtrent het Gedrag.”


“We zijn begonnen met het visualiseren van ons idee in de vorm van een filmpje en een presentatie. Zo kon iedereen zich er meteen iets bij voorstellen. Daarna zijn we met Justis en de RET in gesprek gegaan: wat is er nog meer nodig om dit te laten werken? Samen hebben we de laatste conceptuele puntjes op de i gezet en zijn we stapsgewijs met de realisatie aan de slag gegaan. Op tussentijdse momenten hebben we feedback gevraagd vanuit de praktijk. De ontwikkeling heeft uiteindelijk een half jaar geduurd en was echt een gezamenlijke inspanning.”


Gebaseerd op open standaarden

De app voor het digitaal ID is gebaseerd op open standaarden en ontwikkeld om het uitgeven, legitimeren en verifiëren van een identiteit eenvoudig te maken voor iedereen. De mobiele app biedt hiervoor alle benodigde functies:


  • Digitaal registreren en verstrekken van een digitale identiteit

  • Identificatie door een functionaris met de mobiele app

  • Verificatie door een ander van de functionaris via een beperkt geldige QR-code

  • Intrekken of tijdelijk blokkeren van de digitale identiteit




76 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Komentarze


bottom of page